Firmy wykorzystują media społecznościowe głównie do tego, aby budować świadomość swojej marki i docierać do potencjalnych klientów. Kupują reklamy albo organizują konkursy i promocje, by przyciągać odwiedzających i zwiększać ilość "lajków". Jednak skupianie się tylko na promowaniu firmy na dłuższą metę nie będzie wiązało użytkowników z produktem czy usługą. Nie jest to także działanie zgodne z najnowszymi trendami content marketingu. Podpowiadamy więc, jak wykorzystać social media, aby budzić lojalność wśród odwiedzających i za ich pomocą osiągać cele biznesowe.
Odpowiedź na maila, zgodnie z etyką biznesu, nie powinna przekraczać 24 godzin. Nie każda firma stosuje się do tych zaleceń, a nawet, jeśli to robi, użytkownicy niekoniecznie chcą czekać dobę na ważne dla nich informacje. Dlaczego coraz częściej klienci kontaktują się poprzez media społecznościowe, które – przynajmniej w teorii – gwarantują natychmiastową odpowiedź. Staje się to tak powszechne, że część komunikacji na linii klient-konsument odbywa się tylko poprzez ten kanał. Nie ignoruj więc wiadomości i zapytań, wysyłanych poprzez media społecznościowe i śledź komentarze pod postami, wyjaśniając możliwie szybko wszelkie wątpliwości.
Aby usprawnić komunikację poprzez Facebooka, ustaw przycisk Call To Action na Wyślij wiadomość. Pamiętaj, że możesz także ustawić autoresponder, który poinformuje użytkownika, jak szybko może otrzymać odpowiedź.
Media społecznościowe gwarantują nieograniczone możliwości zaistnienia w sieci i budowania dowolnego wizerunku. Jako specjalistyczna firma, która oferuje wysokiej jakości produkty albo profesjonalne usługi, możesz zadbać o to, aby Twoja kadra była postrzegana, jak zespół ekspertów.
Dlatego bierz udział w dyskusjach, związanych z branżą, publikuj eksperckie wpisy na blogu i udostępniaj je w kanałach social media. Koniecznie odpowiadaj na wszelkie pytania i wątpliwości. Jeśli nauczysz użytkowników, że mogą się do Ciebie zwrócić z problemem, najprawdopodobniej zachęcisz ich także do zakupu w Twoim sklepie lub skorzystania z Twoich usług.
Aby wiedzieć, jak dotrzeć do konsumentów, warto odpowiedzieć sobie na pytania "Co jest dla mojego klienta ważne?", "Jakie ma problemy?", "W jaki sposób mój produkt/ moja usługa może pomóc mu w rozwiązaniu tego problemu?". Tak tworzone są potrzeby. A uświadomienie konsumentowi potrzeby to już połowa drogi do sprzedaży.
Obserwuj dyskusję w mediach społecznościowych, śledź profile firm powiązanych z Twoją branżą – niekoniecznie bezpośrednio. Jeśli oferujesz usługi budowlane, polub fan page’e popularnych sklepów z artykułami i materiałami budowlanymi. Jeśli prowadzisz pensjonat, śledź strony podróżników. Słuchanie w social mediach nie jest łatwe - często trzeba czytać między wierszami. Trzeba też poświęcić na to pewną ilość czasu. Efekt jest jednak nieoceniony, ponieważ daje gotową receptę, jak dotrzeć do klienta i skłonić go do zakupu. Wykorzystaj ten potencjał.
Eksperci alarmują, że znalezienie specjalistów staje się coraz trudniejszym zadaniem dla rekruterów. Dlatego firmy chętnie korzystają z mediów społecznościowych, których ogromną siłą są zasięgi. W ten sposób można dotrzeć do sporej ilości kandydatów – płatnie lub całkowicie za darmo. Wystarczy stworzyć atrakcyjne ogłoszenie i uruchomić odpowiednią sieć kontaktów.
Pamiętaj, że nie warto ograniczać się do mediów typowo związanych z poszukiwaniem pracowników, jak GoldenLine czy LinkedIn. Facebook i Instagram również mogą świetnie uzupełniać rekrutację, np. dzięki hashtagom używanym przy tej drugiej aplikacji. Zadbaj o to, aby Twoje ogłoszenie wyróżniało się wizualnie i przyciągało wzrok, a na pewno nie umknie wśród innych treści śledzonych przez użytkowników social media.
Czyli treść generowana przez użytkowników to jeden z największych trendów, który – zgodnie z przewidywaniami marketingowców – będzie królował w 2017 r. O co tutaj chodzi? O zachęcanie użytkowników, aby dzielili się swoimi doświadczeniami, przeżyciami, opiniami o Twojej firmie, produkcie czy usłudze z innymi. Jak wykorzystać do tego celu media społecznościowe? Najprostszym sposobem jest wymyślenie akcji, wybranie dla niej unikalnego hashtagu i zwrócenie się do użytkowników o publikacje i odpowiednie ich oznaczanie. Można także zaoferować dostęp do usługi za darmo lub w promocyjnej cenie w zamian za opinię. Szeroko omawianym przykładem jest tutaj słynny pokój Van Gogha, udostępniony poprzez platformę AirBNB. Klienci mogli spędzić w nim noc za 10 dolarów. Jego popularność urosła do ogromnych rozmiarów, kiedy zachwyceni przyjezdni zaczęli udostępniać zdjęcia, wykonane w pokoju, właśnie poprzez media społecznościowe.
Social media to wdzięczny kanał do publikowania linków do bloga, artykułów czy podstron do firmowej witryny. Możemy zapewnić takim publikacjom długowieczność poprzez regularne zamieszczanie linków na Facebooku, Twitterze czy LinkedIn.
Pamiętaj, aby nie robić tego jednak zbyt często dla jednej publikacji - dobrze jest zachować kilkumiesięczny odstęp. Sprawdzaj też aktualność danych. Jeśli publikujesz statystyki z 2014 r., artykuł straci dla użytkowników wartość. Inne dane, jak nowe ceny na liście Twoich usług, czy nowe badania rynkowe możesz zaktualizować bezpośrednio w publikacji. Taka regularna edycja treści pozwoli także robotom Google odświeżać ich pozycje w wynikach wyszukiwania. Można więc upiec w ten sposób dwie pieczenie na jednym ogniu.
Ponad 80 proc. użytkowników mediów społecznościowych zamieszcza lub czyta opinie o firmie na ich fan page’ach. Warto więc zadbać o to, aby zwiększać ilość pozytywnych opinii i komentarzy.
Jak to zrobić? Oczywiście pierwszym krokiem jest dostarczenie klientowi wysokiej jakości produktu lub usługi wraz z profesjonalną obsługą. Drugi krok to zwyczajne poproszenie o komentarz – w formie newslettera, maila, telefonu czy kartki dołączonej do przesyłki pocztowej. Zadowolony klient na pewno nie będzie miał oporów, aby podzielić się pozytywną opinią.
Ostatnie, ale tak naprawdę najważniejsze przeznaczenie mediów społecznościowych, to angażowanie ich użytkowników. Idealnie jeśli będzie się ono odbywało w ramach Twojej branży. Warto także unikać tematów, budzących duże kontrowersje i skrajne emocje - efekt może być odwrotny od zamierzonego.
W jaki sposób angażować w social media? Najprościej - poprzez zadawanie pytań. Warto także wsłuchać się w ogólną dyskusję, poznać potrzeby użytkowników, a następnie zachęcić do dalszych rozważań. Pamiętaj, że użytkownicy lubią dzielić się też swoimi przeżyciami - warto nawiązać do tej cechy i poprosić ich o podzielenie się swoimi doświadczeniami w danym temacie. Pamiętaj o hashtagach, które przyczynią się do wzrostu zasięgu posta i pozwolą na docieranie do coraz szerszego grona odbiorców.