Pozycjonowanie stron WWW - Najczęściej zadawane pytania
BerMar multimedia, 2017-02-02
Temat optymalizacji stron pod kątem SEO budzi wiele pytań i wątpliwości. Zebraliśmy te, które najczęściej zadają nam Klienci, mając nadzieję, że odpowiedzi przybliżą ten specyficzny proces, jakim jest pozycjonowanie witryn internetowych.
Moja strona została opublikowana, ale nie wyświetla się w wyszukiwarce. Dlaczego?
Przede wszystkim warto sprawdzić, czy strona została zaindeksowana przez roboty Google. Czasami właściciele stron wpisują konkretne słowa kluczowe do wyszukiwarki i odnoszą mylne wrażenie, że ich strona w ogóle się nie wyświetla w wynikach, ponieważ nie ma jej na kilku pierwszych stronach. Trzeba pamiętać o tym, że:
- po pierwsze – strona może być zaindeksowana, ale wyświetlać się dopiero na 10-tej lub 20-tej stronie wyników wyszukiwania;
- po drugie – wpisywanie konkretnej frazy (np. "biuro rachunkowe katowice") niekoniecznie wyświetli stronę, jeśli nie była ona nigdy na tę frazę pozycjonowana.
Jak zatem sprawdzić, czy strona została zaindeksowana przez Google? Wystarczy wpisać w okienku wyszukiwarki polecenie
site:adresstrony.pl. Jeśli zapytanie nie zwróci żadnych wyników, oznacza to, że roboty Google jeszcze nie trafiły na Twoją stronę. Co zrobić w takiej sytuacji? Są dwa wyjścia:
- Można czekać, aż Google stronę zaindeksuje, co może potrwać kolejne tygodnie.
- Samodzielnie zaindeksować witrynę, korzystając z Narzędzi dla Webmasterów Google. W panelu narzędzi należy wybrać opcję Indeksowanie, a następnie Pobierz jako Google.
Jeżeli Twoja strona jest zaindeksowana, możesz sprawdzić, na jakiej pozycji się wyświetla, kiedy wpisujesz adres domeny lub wybraną frazę. Istnieje wiele darmowych narzędzi, które w ograniczonym zakresie pozwalają na przeprowadzenie takiej analizy. Jednym z nich jest Cmonitor.pl.
Jakie są zatem powody tego, że witryna nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania? Jest ich kilka:
- Strona jest nowa. Czas, jaki mija od opublikowania strony a zaindeksowania jej przez roboty Google, może wynieść tygodnie, czasami miesiące. Aby ten proces przyspieszyć, możesz samodzielnie zaindeksować witrynę, zapewnić jej linki z innych stron i zadbać o odpowiednie treści na swojej stronie.
- Do strony nie prowadzą żadne linki. Roboty Google działają przez cały czas. Przechodzą z witryny na witrynę, śledząc znajdujące się na nich linki. Jeżeli do Twojej strony nie prowadzi żaden link, roboty mogły jeszcze na nią nie trafić. Jak to rozwiązać? Najprościej jest dodać stronę do katalogów firmowych, ale UWAGA: muszą być to katalogi branżowe, tematycznie nawiązujące do Twojej działalności i „zaufane”. Szerokim łukiem omijaj katalogi, które mają w nazwie SEO albo wyglądają w jakikolwiek sposób podejrzanie. Najlepiej korzystaj z tych najpowszechniejszych. W innym wypadku ryzykujesz tym, że:
- Google nałożyło tzw. "bana" na Twoją stronę. Czyli krótko mówiąc - ukarało Cię za stosowanie niedozwolonych praktyk. Obecnie działające algorytmy Google są bardzo rygorystyczne i wszelkie działania, mające na celu ich "obejście", najczęściej kończą się taką właśnie karą. Jeżeli dotknęła ona Ciebie, zgłoś się po pomoc do specjalistów. Wychodzenie z bana wymaga zastosowania określonych działań, które musi poprzedzić dokładna analiza witryny, jej kodu, linków przychodzących. Bez poprawienia szkodliwych działań, Google nie odwróci kary.
- Strona została ukryta przed Google. Czasami podczas tworzenia strony, kiedy jest ona jeszcze na linku testowym, programiści za pomocą kodu "mówią" robotom, że nie powinny indeksować witryny. Zabieg ten jest stosowany, aby uniknąć zaindeksowania niepoprawnego adresu URL. Aby mieć pewność, że strona jest widoczna dla Google w sekcji head strony w pozycji robots powinna być wartość "index,follow" albo "all". Jeśli nie jesteś pewien, jak to sprawdzić, skontaktuj się z firmą, która tworzyła Twoją witrynę. Zmiana wartości to kwestia kilku sekund.
Moja strona wyświetla się w wyszukiwarce dla nazwy domeny, jednak nie na konkretną frazę. Dlaczego?
Ta kwestia została wspomniana wyżej, ale warto ją powtórzyć. Jeżeli strona nigdy nie była pozycjonowana na wybraną frazę, szanse, że wyświetli się w wynikach wyszukiwania po jej wpisaniu są bardzo niewielkie. Po zaindeksowaniu strona na pewno wyświetli się dla nazwy domeny, ewentualnie dla modyfikacji tej nazwy. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe słowa kluczowe, trzeba je najpierw wypozycjonować. Ich pozycje można sprawdzić przy użyciu darmowych programów online (np. wspomniany Cmonitor.pl) i zadbać o to, aby znalazły się w treści strony i w linkach, prowadzących do strony z innych witryn.
Dlaczego jedne frazy pozycjonują się szybciej, a inne wolniej?
Na to, czy wybrane słowo kluczowe będzie pozycjonowało się szybciej lub wolniej, wpływa kilka czynników:
- Konkurencyjność słowa kluczowego, czyli jego popularność. Jeśli dana fraza jest pozycjonowana przez Twoich największych konkurentów, którzy walczą między sobą o wysokie pozycje, jej konkurencyjność będzie wysoka. Słowa kluczowe mogą mieć także średnią lub niską konkurencyjność. Pierwsze zabiegi pozycjonowania najczęściej są kierowane na średnie frazy, ponieważ wymagają mniejszych nakładów czasowych i finansowych i przełożą się na ilość odwiedzin witryny, co niekoniecznie może nastąpić przy frazach o niskiej konkurencyjność. Niska konkurencyjność może oznaczać, że użytkownicy sieci nie używają danej frazy, aby znaleźć odpowiednie strony czy treści.
- Optymalizacja treści na stronie i występowanie wśród nich fraz. Słowa kluczowe powinny znaleźć się w zawartości strony. Ważne jest jednak to, aby tekst nie był nimi przesycony i aby frazy układały się w nim naturalnie. Teksty na stronach są stworzone przede wszystkim dla użytkowników i Google również ten aspekt weryfikuje. Pod żadnym pozorem nie należy ukrywać fraz tak, aby czytelnik ich nie widział. To zła praktyka i grozi nałożeniem przez Google kary.
- Działania offsite, czyli wszystko to, co rozumiemy przez marketing on-line: prowadzenie profili społecznościowych, wypowiadanie się na forach eksperckich, blogowanie, katalogi firmowe. Wszystkie te elementy stwarzają możliwość, aby zamieszczać linki prowadzące do naszej strony w innej witrynie. Im większa ilość takich linków, tym większe wsparcie dla pozycjonowania. Istnieje jednak jedna podstawowa zasada: linki prowadzące do strony muszą być wartościowe. Zamieszczanie ich gdziekolwiek, nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, a może się nawet skończyć blokadą ze strony Google.
Po jakim czasie mogę się spodziewać efektów pozycjonowania?
Jak wskazują powyższe odpowiedzi, proces pozycjonowania
witryny obejmuje wiele czynności, a na te z kolei wpływa wiele różnych czynników,
m.in.: konkurencyjność frazy i działania konkurencji, zmiany w algorytmach
Google, kod strony i jej treści, a nawet to, czy zawartość strony jest
regularnie aktualizowana. Jeśli wszystkie te czynniki nie współgrają, zabiegi
pozycjonowania tracą na efektywności.
Dlatego udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie
jest niemożliwe. Pozycjonując frazę o niskiej konkurencyjności, można zmienić
jej pozycję już w ciągu kilku tygodni. Pozycjonowanie silnej frazy może trwać
miesiące. W takim przypadku warto rozważyć przeprowadzenie płatnej kampanii
AdWords. Jej koszty mogą okazać się niższe niż pozycjonowanie naturalne.
Inna firma obiecała mi, że wypozycjonuje wszystkie frazy na pierwsze miejsce w ciągu miesiąca. Czy mówią prawdę?
Nie. Jeżeli ktokolwiek daje gwarancję, że wypozycjonuje słowo kluczowe na konkretne miejsce i w konkretnym czasie, prawdopodobnie nie zna się na pozycjonowaniu albo celowo próbuje wprowadzić w błąd.
Czy warto pozycjonować stronę?
Skoro efekty pozycjonowania
zdają się być tak niejasne i niepewne, to czy warto w ogóle zawracać sobie nimi
głowę? Otóż warto! Powodów jest kilka:
- Twoja firma staje się widoczna
dla użytkowników i generuje się ruch na stronie,
- zwiększa się ilość odwiedzin
strony, a to może się przełożyć na zwiększą ilość klientów,
- zyskujesz zaufanie użytkowników
sieci, którzy chętniej korzystają z usług firm, które „istnieją” w sieci,
- stosując dodatkowe działania
wspierające SEO, jak prowadzenie profili społecznościowych czy bloga, tworzysz
pozytywny wizerunek firmy,
- pokazujesz potencjalnym
klientom, że inwestujesz w swój biznes, co oznacza, że jesteś solidnym partnerem.
Pozycja moich fraz wzrosła, ale nie jestem na pierwszej pozycji. Czy powinienem/am się tym martwić?
Wiele zależy od branży, w jakiej
działasz i jaka jest Twoja pozycja na tle konkurencji. Pamiętaj, że duże
przedsiębiorstwa rocznie przeznaczają znaczne środki na działania marketingowe.
Jeśli dopiero zaczynasz albo prowadzisz małą firmę, trudniej będzie zmierzyć
się z taką konkurencją. Czasami wejście na 3 pierwsze pozycje będzie wręcz
niemożliwe, a niekiedy wejście do TOP10, czyli na pierwszą stronę wyników
wyszukiwania będzie już ogromnym sukcesem. W razie wątpliwości porozmawiaj ze
specjalistami z dziedziny pozycjonowania, którzy przeprowadzą analizę konkurencji.
Dowiesz się, jakie masz szanse, podejmując działania przeciwko niej.
Jaka jest zależność między pozycjonowaniem strony a realnym zyskiem dla firmy?
To, czy pozycjonowanie przełoży się
na zysk, nie jest jednoznaczne. Mają na to wpływ elementy wspomniane we
wszystkich omówionych punktach:
- Konkurencja i jej działania,
które mogą utrudniać lub uniemożliwiać pojawienie się na pierwszej stronie
wyników wyszukiwania. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem może się okazać
wykupienie płatnej reklamy AdWords. Będzie się ona wyświetlała nad wynikami
organicznymi (o ile oczywiście zostanie poprawnie skonfigurowana) i może
znacznie lepiej generować ruch na stronie, poprawiając jednocześnie pozycję
witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Konkurencyjność fraz. Jeśli
wybierzesz frazy o niskiej konkurencyjności i nawet wypozycjonujesz je na
pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, może się okazać, że nie wygenerują
ruchu na Twojej stronie. Brak ruchu to brak klientów.
- Wizerunek Twojej firmy. Jesteś
na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania, ale masz negatywne opinie na swoim
profilu facebookowym albo nie prowadzisz żadnych innych działań marketingowych?
Automatycznie tracisz zaufanie potencjalnych klientów. Dlatego zawsze rekomendujemy
naszym klientom, aby czynności związane z pozycjonowaniem połączone były z
innymi działaniami marketingowymi.
Chcesz mieć pewność, że Twoja witryna jest bezpieczna i nie padnie ofiarą algorytmów? Oddaj ją w dobre ręce! Gwarantujemy naturalne usługi pozycjonowania zgodne z wytycznymi Google. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!
Wiesz już, że pozycjonowanie to proces, który trwa i wymaga wzięcia pod uwagę wielu różnych czynników. Na koniec przygotowaliśmy
mały poradnik, na co zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że zabiegi pozycjonowania będą bardziej efektywne. Dowiesz się
w pięciu krokach, co robić, aby wspierać SEO. Zachęcamy też do skorzystania z naszej
oferty pozycjonowania stron WWW, w ramach której przygotujemy audyt witryny i przekażemy rekomendacje odnośnie działań onsite (na stronie) i offsite (poza stroną).
SAMODZIELNE POZYCJONOWANIE STRONY WWW - PORADNIK W 5 KROKACH
Krok 1. Zweryfikuj działanie strony- Sprawdź, jaki jest
czas ładowania witryny i w razie konieczności popraw jej działanie.
- Zweryfikuj kod strony pod kątem błędów za pomocą
Validatora W3C.
- Zobacz,
jak witryna prezentuje się na urządzeniach mobilnych. Responsywność od kilku lat jest wymogiem Google.
- Wybierz odpowiednie meta tagi, czyli
Title i Description strony.
- Upewnij się, że nawigacja na stronie jest intuicyjna dla użytkownika, a rozkład treści czytelny.
- Sprawdź, czy wszystkie linki, jakich używasz na stronie (w treściach, na przyciskach, w boksach, etc.) działają.
- Upewnij się, że w witrynie znajduje się mapa strony.
Krok 2. Zadbaj o treści zgodnie ze wskazaniami GoogleTworzenie strony powinno przebiegać z myślą o użytkownikach, nie wyszukiwarkach – taka zasada przyświeca Google, dlatego warto brać pod uwagę rekomendacje koncernu.
Goole nie lubi: - treści generowanych automatycznie,
- stron zawierających niewiele treści lub zawierających treści nieoryginalne,
- ukrytych tekstów lub linków,
- skopiowanych treści w obrębie jednej witryny,
- upychania w tekstach słów kluczowych bez związku z ich treścią.
Google lubi:- regularne aktualizowanie treści,
- teksty przydatne dla użytkowników,
- unikalne opisy (meta tagi) dla każdej ze stron i podstron,
- słowa kluczowe, które naturalnie wpasowują się w treść,
- wyróżnienia dla nagłówków (za pomocą znaczników h1, h2, h3…), bez przesycania nimi tekstu,
- opisy alternatywne dla obrazków użytych w witrynie.
Krok 3. Pokaż się w mediach społecznościowychDziałania SEO możesz wspierać także poprzez obecność w portalach społecznościowych. Wybierz jeden lub dwa, które pasują do Twojej branży. Dla większości przedsiębiorstw dobrym portalem będzie Facebook, warto także zaistnieć w Google+, chociażby dlatego, że jest to produkt Google.
Działania w mediach społecznościowych pozwalają na pozyskiwanie linków na stronę, generowanie ruchu w witrynie, co bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie. Pośrednie działania to natomiast: budowanie pozytywnego wizerunku firmy, monitorowanie tego, co użytkownicy sieci mówią o firmie, a także wsłuchiwanie się w dyskusje, które mogą pomóc zweryfikować kierunek działań SEO.
Krok 4. Prowadź marketing on-lineJak?
- Prowadząc blog.
- Biorąc udział w dyskusjach na forach branżowych, stawiając siebie w pozycji eksperta.
- Dodając witrynę do zaufanych i popularnych katalogów branżowych.
- Dodając firmę do Google Firm.
- Komentując wpisy na branżowych blogach.
Krok 5. Monitoruj witrynęRaz na jakiś czas warto weryfikować linki, prowadzące do strony i ich źródła oraz pojawianie się treści o charakterze spamu, np. w komentarzach. Jeśli masz podejrzenie, że Twoją stronę zaatakował haker, zwróć się o pomoc do informatyków i zadbaj o odpowiednie zabezpieczenia. Sprawdzaj też regularnie, czy Twoja strona ciągle jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Jeśli otrzymasz karę od Google w postaci "bana", natychmiast podejmij działania naprawcze.