Czym się kierować podczas wyboru domeny?
BerMar multimedia, 2016-08-17
Każdy, kto tworzył stronę internetową i szukał dla niej odpowiedniej nazwy wie, jak trudno jest wybrać i znaleźć domenę, która będzie spełniała wszystkie nasze oczekiwania. Jeżeli stoisz przed takim wyzwaniem, przygotowaliśmy przewodnik, który – mamy nadzieję – ułatwi ten proces.
Gdzie szukać domeny?
Każda firma oferująca sprzedaż domen (Home.pl, Kei.pl, Nazwa.pl, etc.) posiada wyszukiwarkę, za pomocą której można łatwo sprawdzić, czy dana nazwa jest dostępna. Wystarczy wejść, na przykład, na stronę
https://home.pl i w wyświetlającym się polu w górnej części strony wpisać wyszukiwaną nazwę. Po kilku sekundach zwróci się wynik z informacją, czy domena jest dostępna. Jeśli nie, wyszukiwarka poda warianty dostępnych nazw, które możesz wykorzystać.
Jeśli nazwy, które wpisujesz, są zajęte, możesz też skorzystać z giełdy domen, np. http://www.aftermarket.pl/marketallcats.php. Znajdziesz tu listę domen wystawionych na sprzedaż pogrupowanych według kategorii.
Wybierz najważniejsze kryterium
Nazwę domeny można wybierać ze względu na określone kryteria, które będą determinowały podstawowy cel, jaki domena ma spełniać i wskazywały, co ma promować:
Jeśli Twoim celem jest promowanie nazwy przedsiębiorstwa, określonego produktu albo własnego nazwiska, sprawa jest prosta – wystarczy sprawdzić dostępność domeny z odpowiednią nazwą. Jeśli jest wolna – masz szczęście. Jeżeli nie, możesz spróbować ją „odzyskać”, weryfikując, kto jest jej obecnym właścicielem i próbując się z nim skontaktować w celu ustalenia warunków zakupu.
Aby wyszukać obecnego właściciela domeny, wpisz jej adres do narzędzia typu WhoIs, np.: http://whois.domaintools.com/. Dane podmiotu, który ją wykupił, wyświetlą się po kilku sekundach. UWAGA! Jeśli właścicielem domeny jest osoba prywatna, nie będziesz mieć wglądu do jej danych.
Domena z nazwą firmy czy własnym nazwiskiem to dobry pomysł dla podmiotów, które chcą być rozpoznawalne wśród klientów i zależy im na wywoływaniu wrażenia profesjonalizmu. Umożliwia ponadto zainteresowanym szybkie odnalezienie firmy i wspomaga pozycjonowanie.
To kryterium przyświeca najczęściej blogerom i właścicielom witryn typowo informacyjnych – np. o filmie, gotowaniu, aktywności fizycznej, grach. Domena, która nawiązuje tematycznie do zawartości, to dobry pomysł, aby wyróżnić się spośród wyników wyszukiwania. Użytkownik (i roboty indeksujące!) od razu widzi, co znajdzie na stronie, dlatego nazwa generuje przede wszystkim wartościowy ruch na stronie. Przykładami takich nazw są: mojegotowanie.pl, grydladzieci.pl, doradcapodatkowy.pl, etc.
Jeśli tworzysz stronę głównie po to, aby generować na niej ruch, ważne będzie dla Ciebie jej szybkie wypozycjonowanie. W takim przypadku ważne jest, aby nazwa witryny zawierała słowo kluczowe, na którym szczególnie Tobie zależy. Domena z frazą to dobre rozwiązanie dla właścicieli forów tematycznych, katalogów internetowych i wszelkich witryn, które zostały stworzone po to, aby zarabiać na reklamach. To także dobre rozwiązanie dla osób budujących zaplecze SEO.
Pamiętaj o podstawowych zasadach
Twoja domena powinna być przede wszystkim przyjazna dla użytkownika, umożliwiać mu szybkie znalezienie Ciebie w sieci i możliwie najlepiej odpowiadać profilowi Twojej działalności. W jaki sposób to osiągnąć? Pamiętając o tych zasadach:
- Prostota. Czyli krótko mówiąc: im krótsza i łatwiejsza w zapamiętaniu nazwa, tym lepiej. Jak sprawdzić, czy nazwa domeny jest przyjazna dla użytkownika? Najlepiej podyktować ją znajomemu. Jeśli wpisał ją do przeglądarki poprawnie za pierwszym razem, bez literowania, to jest to strzał w dziesiątkę.
- Brak komplikacji. Czyli polskich słów z angielską pisownią (jak częste ostatnio zastępowanie „w” literą „v” czy „k” zastępowane przez „c”) czy skomplikowanych obcojęzycznych wyrazów. Zwróć też uwagę, jak nazwa domeny prezentuje się, kiedy zapisana jest w całości małymi literami. Jeżeli jej odczytanie jest trudne, rozważ użycie myślnika między wyrazami.
- Unikalność. Domeny będące kolejną modyfikacją popularnej frazy, jak doradcapodatkowy.pl, doradca-podatkowy.pl, doradcapodatkowy24.pl, e-doradcapodatkowy.pl, to kiepskie rozwiązanie z biznesowego i marketingowego punktu widzenia. Lepiej stworzyć domenę z imieniem i nazwiskiem i wyróżnić się w ten sposób spośród konkurencji niż być tylko jedną z wielu kombinacji.
- Polska końcówka. Polscy użytkownicy są przyzwyczajeni do domen o rozszerzeniu .pl lub com.pl. Jeśli możesz, zrezygnuj z innych rozszerzeń, jak biz.pl czy .info – może to wprowadzać Twoich klientów w błąd szczególnie, jeśli korzystasz tylko z rozszerzenia .info, bez przekierowania również na .pl.
- Brak polskich liter. Używanie w nazwie domeny polskich znaków jest dopuszczalne, ale to zła praktyka. Nie tylko ze względu na zagranicznych użytkowników sieci. Może się zdarzyć, że Twój klient nie będzie miał chwilowo dostępu do polskiej klawiatury albo będzie chciał szybko wpisać nazwę domeny na smartfonie. Polskie litery mu to utrudnią i mogą wywołać frustrację.
Sprawdź historię domeny
Rzadko się zdarza, aby kupowana domena nie miała żadnej historii. W ostatnich latach mogła mieć już wielu właścicieli, których działania mogły jej bardzo zaszkodzić – szczególnie jeśli chodzi o spamowanie czy nachalne pozycjonowanie. Domena z taką negatywną historią może przysporzyć wielu problemów łącznie z blokadami, które nakładać na nią będą roboty wyszukiwarek. Dlatego zanim zakupisz domenę, sprawdź najpierw jej historię. Istnieją narzędzia, które to umożliwiają:
- Archive.org – wskazuje, co zawierała domena w poprzednich miesiącach i latach. Umożliwia weryfikację rodzaju treści, jakie były na niej zamieszczane. Niestety niekoniecznie strona może pojawić się w wynikach. Wtedy można spróbować skorzystać z narzędzia:
- Screenshots.com – podobnie, jak Archive.org, regularnie wykonuje ono zrzuty głównych stron funkcjonujących w sieci witryn.
- Ahrefs.com – to narzędzie płatne, ale udostępnia darmową wersję próbną. Pozwala m.in. na zweryfikowanie linków przychodzących do witryny, co może być cenną informacją w odniesieniu do planowanych zabiegów pozycjonowania.