Bermar

Blog na fali przyszłości

Czyli jak technologia może pomóc Twojemu biznesowi

Co polski przedsiębiorca wie o content marketingu?

xBerMar multimedia, 2017-02-23

IAB Polska opublikował raport, mający na celu zweryfikowanie świadomości polskich przedsiębiorców oraz zbadanie potencjału, związanego z content marketingiem. Badanie pokazało, że z narzędzi content marketingu korzysta już 80 proc. polskich firm. Co trzecia nie ma jednak żadnej strategii prowadzenia działań w tym zakresie.

Ankieta została przeprowadzona na grupie marketerów, pracowników agencji reklamowych i agencji PR w okresie kwiecień-sierpień 2016. Poruszone w niej zagadnienia dotyczyły strategii, używanych narzędzi, procesu organizacji w firmie oraz planowanych wydatków na działania w zakresie content marketing.

Raport nasunął następujące wnioski:

Pełny raport możesz pobrać ze strony IAB Polska.

Jeśli chcesz, aby Twoje działania content marketingowe były skuteczne i przekładały się bezpośrednio na zyski dla Twojej firmy, zadbaj o dobrze przygotowaną strategię działań. Jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy poniżej!

Jak stworzyć skuteczną strategię content marketingową - podstawy

1. Stwórz profil odbiorcy

Tworząc strategię marketingową musisz znać swojego klienta docelowego, ponieważ to do niego będziesz adresować swoje działania. Inaczej przebiegać będzie komunikacja z osobą w wieku 30-40 lat, a inaczej z młodzieżą. Inne będą także kanały dystrybucji i treści przeznaczone dla klientów sklepu z luksusowymi zegarkami, a inne dla klientów biura podróży.

Podczas tworzenia profilu odbiorcy ważne jest zamieszczenie jak największej ilości szczegółów: imię, wiek, wykształcenie, zawód, ulubione sposoby spędzania wolnego czasu, etc. Być może Twój biznes będzie wymagał stworzenia kilku takich profilów – wówczas działania content marketingowe będą musiały być prowadzone na kilku różnych płaszczyznach.

2. Wybierz odpowiednie kanały dystrybucji

Kolejny etap to wybór sposobu komunikacji z potencjalnymi klientami. Mogą to być media społecznościowe, newsletter, blog, vlog, strona firmowa, landing page, aplikacja, fora internetowe, etc. Z raportu IAB wynika, że najczęściej przedsiębiorcy korzystają z social mediów, newslettera i firmowej strony w celu dotarcia z treścią do klienta. Kanały te są najbardziej bezpieczne i sprawdzone, co jest ich niewątpliwą zaletą, ale jednocześnie sprawiają one, że firmy zapominają o innych możliwościach pozyskiwania klientów. Warto je rozważyć, mając na uwadze możliwości, jakie oferują, ale także ograniczenia i związane z nimi wydatki. Przygotowanie landing page, nagranie krótkiego filmu video czy stworzenie aplikacji wiąże się z wysokimi kosztami i koniecznością zastosowania określonych rozwiązań technologicznych.

3. Sprawdź trendy i działania konkurencji

Przed rozpoczęciem szczegółowego planowania warto jeszcze rzucić okiem na działania i kampanie, podejmowane przez konkurencję oraz na aktualne trendy panujące w sieci. Mogą one stanowić źródło inspiracji, pobudzić kreatywność, ale także pomóc rozeznać się w sytuacji. Na przykład, warto mieć na uwadze, że wśród mediów społecznościowych ciągle najpopularniejszym jest Facebook. Snapchat to platforma zdominowana przez młodzież i osoby do 24. roku życia – jeśli nie jest to Twój docelowy klient, usuń tę platformę ze swoich kanałów dystrybucji. Dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą produktów spożywczych, sprzętów sportowych, ale także restauracji czy klubów fitness ważną wiadomością będzie rosnące zainteresowanie internautów aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia. Zmieniające się przepisy i bieżące trudności, z jakimi borykają się firmy, mogą być natomiast okazją dla instytucji finansowych czy biur doradztwa podatkowego, aby zbudować pozycję eksperta.

4. Zaplanuj cele

Warto poświęcić trochę czasu i dokładnie przeanalizować cele, jakie chcemy osiągnąć. Wiadomo, że nadrzędnym celem każdego biznesu jest zwiększenie obrotów, ale jeśli nie określimy, w jaki sposób ono nastąpi, stoimy w miejscu. Rozwiązaniem może okazać się zdefiniowanie celów głównych i szczegółowych, np. dla zwiększenia przychodów ze sprzedaży celami szczegółowymi może być zwiększenie wejść na stronę sklepu internetowego przez prowadzenie bloga o treściach wartościowych dla użytkowników z przekierowaniami do sklepu. Jeśli naszym celem głównym jest wzmocnienie lojalności klienta, celem szczegółowym może być regularne wysyłanie newslettera z poradami dotyczącymi kupionego produktu, promocjami, etc.

Dobrą metodą weryfikacji celów jest metoda SMART, zgodnie z którą cele powinny być:
Powinny one więc zostać ściśle doprecyzowane, zawierać sposób, w jaki ich skuteczność będzie weryfikowana i zostać zaplanowane w konkretnym przedziale czasowym. Warto zadbać o to, aby były ambitne i pełne wyzwań, pamiętając jednak o tym, że musi być spełniony warunek realności. Jeśli sklep internetowy miesięcznie notuje średnio 50 zamówień, to cel, aby zwiększyć je do 200, może z czasem wywołać frustrację.

5. Wyznacz budżet

Od tego będzie zależało, co jesteś w stanie zrobić i w jakim czasie. Planując budżet pamiętaj o wszystkich kosztach, jakie inwestowanie w content marketing będzie generować: przygotowanie treści i grafik, techniczne opracowanie materiałów video, zrobienie lub wykupienie zdjęć, zaprojektowanie i wdrożenie strony internetowej, hosting, zakup domeny, konsultacje z prawnikiem odnośnie regulaminu konkursu, etc.

Dobrze zaplanowany budżet pozwoli na uniknięcie nerwowych sytuacji, kiedy koszty prowadzenia działań content marketingowych wymykają się spod kontroli. Będziesz też od razu wiedzieć, ile środków jest koniecznych, aby przeprowadzić i zweryfikować zaplanowane działania.

6. Zaplanuj długofalowe działania

Mając na uwadze wszystkie powyższe punkty, stwórz dokładny kalendarz działań, obejmujący terminy wpisów w mediach społecznościowych, na blogu, planowanych kampanii. Ścisłe terminy pozwolą Tobie i Twoim pracownikom dopilnować realizacji strategii. Pamiętaj, aby uwzględnić w kalendarzu czas na weryfikację prowadzonych działań. Być może statystyki czy zaangażowanie klientów w dotychczasowe działania wskażą na konieczność modyfikacji strategii. Może się, na przykład okazać, że stworzony landing page nie generuje planowanego ruchu, ponieważ nie jest intuicyjny lub nie zawiera przycisków CTA (Call to Action). Wówczas konieczne jest przeprojektowanie strony.

Nie bój się podobnych zmian. Pamiętaj, że działania content marketingowe wymagają elastyczności. Wsłuchuj się w to, co dzieje się we wszystkich kanałach, w których działasz, śledź trendy i statystyki, mierz skuteczność wszystkich swoich działań. Tylko wtedy Twoja strategia stanie się naprawdę skuteczna.
Polub nas na Facebooku Obserwuj nas na Google+

Wpisy powiązane

x
Jak budować świadomość marki? xBerMar multimedia,2016-07-14
x
Zmiany Google w 2016 r. xBerMar multimedia,2017-02-13

Tagi

branding content marketing Facebook marketing on-line media społecznościowe strony www technologie

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x