Co polski przedsiębiorca wie o content marketingu?
BerMar multimedia, 2017-02-23
IAB Polska opublikował raport, mający na celu zweryfikowanie
świadomości polskich przedsiębiorców oraz zbadanie potencjału, związanego z content
marketingiem. Badanie pokazało, że z narzędzi content marketingu korzysta już
80 proc. polskich firm. Co trzecia nie ma jednak żadnej strategii prowadzenia
działań w tym zakresie.
Ankieta została przeprowadzona na grupie marketerów,
pracowników agencji reklamowych i agencji PR w okresie kwiecień-sierpień 2016.
Poruszone w niej zagadnienia dotyczyły strategii, używanych narzędzi, procesu
organizacji w firmie oraz planowanych wydatków na działania w zakresie content
marketing.
Raport nasunął następujące wnioski:
- Z narzędzi content marketingowych korzysta
obecnie 80 proc. firm. 1/3 z nich nie ma opracowanej i udokumentowanej
strategii jej prowadzenia.
- Tylko 8 proc. polskich przedsiębiorców zleca
prowadzenie działań content marketingowych ekspertom z zewnętrznych firm. W
większości polegają oni na wiedzy i doświadczeniu swoich pracowników.
- Prym wśród kanałów dystrybucyjnych ciągle wiodą media
społecznościowe (86 proc.), strona firmowa (66 proc.) oraz e-mailing (65
proc.).
- Ponad 40 proc. ankietowanych zadeklarowało, że
zamierza zwiększyć wydatki na content marketing, jednak tylko 13 proc. planowało
przeznaczyć na ten cel więcej niż połowę swojego budżetu.
- Przedsiębiorcy dostrzegają potencjał związany z
content marketingiem, co sprawi, że coraz więcej z nich będzie go stosować.
Zaowocuje to zwiększonymi budżetami na tego typu działania.
Pełny raport możesz pobrać ze strony IAB Polska.
Jeśli chcesz, aby Twoje działania content marketingowe były
skuteczne i przekładały się bezpośrednio na zyski dla Twojej firmy, zadbaj o
dobrze przygotowaną strategię działań. Jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy
poniżej!
Jak stworzyć skuteczną strategię content marketingową - podstawy
1. Stwórz profil odbiorcy
Tworząc strategię marketingową musisz znać swojego klienta docelowego, ponieważ to do niego będziesz adresować swoje działania. Inaczej przebiegać będzie komunikacja z osobą w wieku 30-40 lat, a inaczej z młodzieżą. Inne będą także kanały dystrybucji i treści przeznaczone dla klientów sklepu z luksusowymi zegarkami, a inne dla klientów biura podróży.
Podczas tworzenia profilu odbiorcy ważne jest zamieszczenie jak największej ilości szczegółów: imię, wiek, wykształcenie, zawód, ulubione sposoby spędzania wolnego czasu, etc. Być może Twój biznes będzie wymagał stworzenia kilku takich profilów – wówczas działania content marketingowe będą musiały być prowadzone na kilku różnych płaszczyznach.
2. Wybierz odpowiednie kanały dystrybucji
Kolejny etap to wybór sposobu komunikacji z potencjalnymi klientami. Mogą to być media społecznościowe, newsletter, blog, vlog, strona firmowa, landing page, aplikacja, fora internetowe, etc. Z raportu IAB wynika, że najczęściej przedsiębiorcy korzystają z social mediów, newslettera i firmowej strony w celu dotarcia z treścią do klienta. Kanały te są najbardziej bezpieczne i sprawdzone, co jest ich niewątpliwą zaletą, ale jednocześnie sprawiają one, że firmy zapominają o innych możliwościach pozyskiwania klientów. Warto je rozważyć, mając na uwadze możliwości, jakie oferują, ale także ograniczenia i związane z nimi wydatki. Przygotowanie landing page, nagranie krótkiego filmu video czy stworzenie aplikacji wiąże się z wysokimi kosztami i koniecznością zastosowania określonych rozwiązań technologicznych.
3. Sprawdź trendy i działania konkurencji
Przed rozpoczęciem szczegółowego planowania warto jeszcze rzucić okiem na działania i kampanie, podejmowane przez konkurencję oraz na aktualne trendy panujące w sieci. Mogą one stanowić źródło inspiracji, pobudzić kreatywność, ale także pomóc rozeznać się w sytuacji. Na przykład, warto mieć na uwadze, że wśród mediów społecznościowych ciągle najpopularniejszym jest Facebook. Snapchat to platforma zdominowana przez młodzież i osoby do 24. roku życia – jeśli nie jest to Twój docelowy klient, usuń tę platformę ze swoich kanałów dystrybucji. Dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą produktów spożywczych, sprzętów sportowych, ale także restauracji czy klubów fitness ważną wiadomością będzie rosnące zainteresowanie internautów aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia. Zmieniające się przepisy i bieżące trudności, z jakimi borykają się firmy, mogą być natomiast okazją dla instytucji finansowych czy biur doradztwa podatkowego, aby zbudować pozycję eksperta.
4. Zaplanuj cele
Warto poświęcić trochę czasu i dokładnie przeanalizować cele, jakie chcemy osiągnąć. Wiadomo, że nadrzędnym celem każdego biznesu jest zwiększenie obrotów, ale jeśli nie określimy, w jaki sposób ono nastąpi, stoimy w miejscu. Rozwiązaniem może okazać się zdefiniowanie celów głównych i szczegółowych, np. dla zwiększenia przychodów ze sprzedaży celami szczegółowymi może być zwiększenie wejść na stronę sklepu internetowego przez prowadzenie bloga o treściach wartościowych dla użytkowników z przekierowaniami do sklepu. Jeśli naszym celem głównym jest wzmocnienie lojalności klienta, celem szczegółowym może być regularne wysyłanie newslettera z poradami dotyczącymi kupionego produktu, promocjami, etc.
Dobrą metodą weryfikacji celów jest metoda SMART, zgodnie z którą cele powinny być:
- Szczegółowe
- Mierzalne
- Ambitne
- Realne
- Terminowe
Powinny one więc zostać ściśle doprecyzowane, zawierać sposób, w jaki ich skuteczność będzie weryfikowana i zostać zaplanowane w konkretnym przedziale czasowym. Warto zadbać o to, aby były ambitne i pełne wyzwań, pamiętając jednak o tym, że musi być spełniony warunek realności. Jeśli sklep internetowy miesięcznie notuje średnio 50 zamówień, to cel, aby zwiększyć je do 200, może z czasem wywołać frustrację.
5. Wyznacz budżet
Od tego będzie zależało, co jesteś w stanie zrobić i w jakim czasie. Planując budżet pamiętaj o wszystkich kosztach, jakie inwestowanie w content marketing będzie generować: przygotowanie treści i grafik, techniczne opracowanie materiałów video, zrobienie lub wykupienie zdjęć, zaprojektowanie i wdrożenie strony internetowej, hosting, zakup domeny, konsultacje z prawnikiem odnośnie regulaminu konkursu, etc.
Dobrze zaplanowany budżet pozwoli na uniknięcie nerwowych sytuacji, kiedy koszty prowadzenia działań content marketingowych wymykają się spod kontroli. Będziesz też od razu wiedzieć, ile środków jest koniecznych, aby przeprowadzić i zweryfikować zaplanowane działania.
6. Zaplanuj długofalowe działania
Mając na uwadze wszystkie powyższe punkty, stwórz dokładny kalendarz działań, obejmujący terminy wpisów w mediach społecznościowych, na blogu, planowanych kampanii. Ścisłe terminy pozwolą Tobie i Twoim pracownikom dopilnować realizacji strategii. Pamiętaj, aby uwzględnić w kalendarzu czas na weryfikację prowadzonych działań. Być może statystyki czy zaangażowanie klientów w dotychczasowe działania wskażą na konieczność modyfikacji strategii. Może się, na przykład okazać, że stworzony landing page nie generuje planowanego ruchu, ponieważ nie jest intuicyjny lub nie zawiera przycisków CTA (Call to Action). Wówczas konieczne jest przeprojektowanie strony.
Nie bój się podobnych zmian. Pamiętaj, że działania content marketingowe wymagają elastyczności. Wsłuchuj się w to, co dzieje się we wszystkich kanałach, w których działasz, śledź trendy i statystyki, mierz skuteczność wszystkich swoich działań. Tylko wtedy Twoja strategia stanie się naprawdę skuteczna.